Segítség a vásárláshoz
- AZ AKKUMULÁTOROK FELÉPÍTÉSE ÉS MŰKÖDÉSE
Az akkumulátor savból, illetve pozitív és negatív ólomlemezekből áll. Az ólomlemez ólomrácsszerkezet, amire ólommasszát hengerelnek. Minél több lemez van egy cellában, annál nagyobb az akku kapacitása - az amperóra (Ah) - és az indító árama (A) is.
Indító akkumulátorok esetében a kapacitást (Ah) C20-ban adják meg a gyártók, mely az alábbi képlet alapján határozható meg: Ah= terhelés amperben x futásidő órában
Vagyis egy 45 Ah-s indító akkumulátor 2,25 A folyamatos leadására képes 20 órán keresztül, míg a kapocsfeszültsége 10,5 V-ra csökken, vagyis teljesen lemerül.
12V-os akkuban 6 cella van, cellánként hivatalosan 2,1 V. Nyugalmi állapotban egy teljesen feltöltött akku feszültsége 12,6 V. Ekkor adja le azt az - akkumulátoron is feltüntetett - indító áramot amperben (A), európai normában számítva (EN). Ezt az értéket -18 °C –on tartania kell 30 másodpercig. Frissen töltve az akku kapocsfeszültsége 13 V felett is lehet - ilyenkor az indító áram is nagyobb -, viszont rövid időn belül visszaesik 12,6 V-ra.
- AZ AKKUMULÁTOR KIVÁLASZTÁSA
Hogyan is válasszuk ki leendő akkumulátorunkat? A legfontosabb kérdések:
- Mekkora kapacitású akkumulátorra van szükségem?
- Milyen kialakítású legyen?
- Melyek a polaritásra és sarura vonatkozó szempontok?
- Mekkora indítási teljesítménnyel rendelkezzen?
Kapacitás (Ah) szerint
A legegyszerűbb mód hogy a meglévő akkumulátorunkról leolvassuk ezt az értéket. Például a 12V 45 Ah esetében egy 12V-os és 45Ah-s vagy annál nagyobb kapacitású akkumulátort érdemes választani.
Ezen lehetőség hiányában járművünk hengerűrtartalmát, üzemanyagtípusát és teljesítményét figyelembe véve állapítjuk meg, hogy melyik az odaillő.
Benzines motorok esetében tipikusan az alábbi felosztás adhat segítséget:
- 0-1000ccm: 35Ah-55Ah
- 1000-1500ccm: 41Ah-60Ah
- 1500-2000ccm: 55-74Ah
- 2000-3000ccm: 70Ah-100Ah
- 3000ccm felett: 74Ah-110Ah
Diesel motorok esetében pedig az alábbi:
- 0-1500ccm: 60Ah-74Ah
- 1500-2000ccm: 70Ah-80Ah
- 2000ccm felett: 80Ah-110Ah
Természetes egyes autógyártók gyárilag eltérnek az ajánlott mérettől, általában kisebb teljesítményű akkumulátorok kerülnek gyárilag az autókba. Viszont azt érdemes megfigyelni, hogy a kis kapacitás ellenére magas az indítási teljesítmény, vagyis az indítóáramuk (A).
Minél több fogyasztóval rendelkezik a gépkocsi, annál nagyobb kapacitással kell rendelkeznie a leendő áramforrásnak, figyelembe véve a fizikai paramétereket is.
Kialakítás (és méret) szerint
Ebből a szempontból az akkumulátorokat két csoportra lehet osztani: európai és ázsiai szabványra.
"EU" szabvány (melynél az akkusaru az akkufedélbe van süllyesztve) 5 + 2 alapméretből áll:
A szélessége minden esetben egyforma 175mm, a magassága 175mm (alacsony) vagy 190mm (magas) lehet. A hosszúsága viszont a kapacitás (Ah) függvényében növekszik:
1. 210mm általában 45Ah-ás akkuk, de léteznek típusok ebben a méretben egészen 36Ah-54Ah-ig.
2. 240mm leggyakoribb a 56Ah-ás, de léteznek 50Ah-65Ah-s típusok.
3. 280mm leggyakoribb a 74Ah-ás, de léteznek 70Ah-80Ah-s típusok.
4. 310mm leggyakoribb a 80Ah-és, de léteznek 80Ah-100Ah-s típusok.
5. 350mm leggyakoribb a 100Ah-s, de létezik 88Ah-110Ah-s típusok.
A plusz 2 típus egyedi típus:
6. 190mm hosszú, 40Ah-44Ah teljesítményű kocka akku a Fiat gépkocsikban gyakori.
7. 400mm hosszú, 110Ah-s a nagy lökettérfogatú és energiaigényes német gépkocsikban gyakori.
Az 5 alaptípusból minden esetben megtalálható a 175mm és 190mm magasságú és a jobb, illetve bal pozitívos változat is. A 2 ritka típus csak jobb pozitívos és 190mm magasságban létezik. Fontos tudnivaló, hogy az összes európai autót jobb+ akkumulátorral szerelik. Orosz autókba bal+ akkut szerelnek, ebben az esetben szerencsére csak a LADA típusai találhatóak hazánkban.
"ÁZSIA" szabvány az, melynél az akkusaruk kiemelkednek az akkufedél síkjából. Ilyen akkumulátort használnak a japán és koreai típusok zöme. Ebben a kategóriában 2 + 3 méret létezik.
Magasságuk egységesen 200mm.
Hosszúságuk és szélességük változó:
1. 190*130mm: 35-40Ah
2. 240*130mm: 45Ah
3. 230*175mm: 60Ah
4. 260*175mm: 70Ah
5. 310*175mm: 91-95Ah
Az első két méret vékony sarus (átmérője 15mm), illetve vastag sarus (átmérője 20mm) változatban is kaphatók. A saruk jellemzője, hogy a pozitív egy picit mindig vastagabb, mint a negatív saru, így elkerülhető a polaritás felcserélés. Ránézésre látható melyik a pozitív, illetve negatív kivezetés.
Hogy a távol-keleti autókba milyen akkumulátort kell szerelni szinte eldönthetetlen, mivel típusonként ugyanabban az évben gyártott autókban is lehetnek háztípus, edényméret különbségek.
Néha európai akkumulátorral szerelik úgy, hogy ázsiai típussal ne is lehessen helyettesíteni. Másrészt a bal és jobb pozitívos akkumulátorok egyaránt jelen vannak minden típusnál.
Sajnos az ázsiai típusok kicsit drágábbak, mivel Európában kisebb rá a kereslet és így a gyárak is kevesebbet gyártanak belőle. Viszont bizonyos esetekben beszerelhetőek az európai típusok is, ez viszont csak a gépjármű szemrevételezése során deríthető ki.
Polaritás és saru kialakítása szerint
Itt ismét két csoportról beszélhetünk: jobb oldali pozitív kivezetés (J+), illetve bal pozitív kivezetés (B+). Az akkumulátorok polaritását mindig azzal szemben állva állapítsuk meg! Ez azért fontos, mert rendszerint a vezetékek hosszúsága nem teszik lehetővé az ellentétes polaritással rendelkező akkumulátorok bekötését.
Saru átmérője szerint az "EU" szabványos akkumulátoroknál nincs tévedési lehetőség, mert mind 18mm átmérőjű, viszont az "ÁZSIA" típusoknál előfordul a 20mm-es és a 12mm-es átmérő is!
Indító áram (A) szerint
Az azonos tároló kapacitással és méretekkel rendelkező akkumulátorok ebben is különböznek egymástól. Minél nagyobb ez az érték annál nagyobb indítási teljesítmény jellemzi az akkumulátort.
Ezen információk tudatában már a megfelelő akkumulátort fogjuk tudni kiválasztani.
Előzetesen felkeresheti a Varta akkumulátorkereső adatbázisát is.
További információért keressen minket elérhetőségeinken!
- BIZTONSÁGI TUDNIVALÓK
Az alábbiakban néhány fontos tudnivalót ismertetünk, melyet kérjük, feltétlenül tartson be az akkumulátor szerelése és használata során!
Az akkumulátor folyékony elektrolittal töltött!
A folyékony elektrolit nem más, mint hígított akkumulátor kénsav, mely belélegezve mérgező hatást, a vele való érintkezéskor pedig maró hatást fejt ki, ezért az akkumulátor karbantartásánál, szerelésénél, cseréjénél HASZNÁLJON MEGFELELŐ VÉDŐFELSZERELÉST! Az esetleges savfröccsenés helyét bő folyóvízzel azonnal mossa le és forduljon orvoshoz!
Az akkumulátorból töltés közben különböző mérgező és robbanásveszélyes gázok szabadulnak a légtérbe, tehát elsősorban BIZTOSÍTSA A HELYISÉG MEGFELELŐ SZELLŐZÉSÉT!
- NEM KELL AZONNAL CSERÉLNI AZ AKKUMULÁTORT!
Az nagy hideg miatt rengeteg autó akkumulátoráról derülhetett ki, hogy már az életciklusának a vége felé jár, ám a csere előtt nem árt meggyőződni arról, hogy valóban az akkumulátor a ludas, és nem egy égve hagyott lámpa, bekapcsolva hagyott vagy rejtett fogyasztó, hibás generátor vagy zárlatos berendezés áll a háttérben.
Ezen némileg bonyolít, hogy csak műszeres vizsgálattal deríthető ki, hogy megfelelően tölt-e az autó generátora, mekkora az indítómotor áramfelvétele, illetve, hogy mekkora az akku sarkain a töltőfeszültség. Mert könnyen lehet, hogy nem is a hideg, hanem maga az autó tette tönkre az akkumulátort, így hiába veszünk újat, az is hamar tönkremegy.
Amennyiben fény derül rá, hogy az akkumulátor üzemképes, de a kapocsfeszültsége és töltöttsége is alacsony, úgy azt érdemes feltölteni! Ebben is szívesen állunk rendelkezésére. Illetve javasolt a jövőbeni kényelmesebb karbantartáshoz akkumulátortöltőt vásárolni. Kérem tekintse meg kínálatunkat!
Akármi is okozta az akkumulátor végét, a lényeg, hogy azt ne a kukába vagy mellé helyezzük, mert a benne lévő anyagok (nehézfémek, savak) súlyosan károsíthatják a környezetet. Csak megfelelő helyen adjuk le (szeméttelep, szakkereskedés, stb…), ahol gondoskodnak az újrahasznosításáról!
- KÖRNYEZETÜNK VÉDELME
A gépjárművek üzemeléséhez szükséges akkumulátorokkal és a mindennapi életben használatos elektromos eszközök különféle telepeivel kapcsolatos különleges bánásmódot a bennük található savak és nehézfémek indokolják.
A sav- ha kijut a környezetbe, károsan befolyásolja a talaj és a vizek pH-szintjét és lehetővé teszik nehézfémek oldatba jutását, míg az ember bőrére kerülve súlyos sérülést okoz.
Az ólom toxikus nehézfém, mely az emberi szervezetbe jutva károsítja az érrendszert, az immunrendszert és a reproduktív szerveket valamint felhalmozódva idült mérgezést, akár maradandó egészségkárosodást, rendkívüli esetben pedig halált is okozhat.
A hulladék akkumulátorok feldolgozása működő és hasznos vállalkozás, bár Magyarországon jelenleg ilyen feldolgozó üzem nincs. Az évente mintegy húszezer tonna mennyiségben begyűjtött, kimerült, használhatatlan akkumulátort külföldre szállítják, ahol különös gondossággal szétszerelik és újrahasznosítják.
Környezetünk megóvása érdekében kérjük, hogy a fölöslegessé vált akkumulátorokat és elemeket ne a szemétbe dobja, hanem juttassa el a megfelelő helyre!