Segítség a karbantartáshoz

- AKKUMULÁTOR KARBANTARTÁSA, GONDOZÁSA

Napjainkban egyre inkább a gondozásmentes akkumulátorok veszik át a hagyományos, gondozást igénylő akkumulátorok szerepét, mivel a technológia rohamos fejlődésének és a korszerűbb anyagok felhasználásának köszönhetően élettartamuk hosszabb lett, valamint nincs szükség az elektrolit pótlására se, így a betekintő nyílásokat egész életükre le is zárták.

Sokak tévesen zselés akkumulátornak nevezik őket, de valójában a zselés akkumulátorokat nem használják járművek indítására. Azok leginkább a különféle elektromos eszközök, szünetmentes tápegységek, riasztók, stb… áramforrásai a lemerítem-feltöltöm elv alapján, míg a jármű indító akkuk elsődleges feladata egy rövid ideig tartó nagyobb energia leadása.

Ha viszont a hagyományos, gondozást igénylő akkumulátor van járművében, rendszeresen ellenőriznie kell a már említett elektrolit szintet, ugyanis az elektrolit - desztillált víz része elpárolog. A nyári nagy melegben gyakrabban figyelje, hogy a folyadék mindig ellepje az akkucellák ólomlemezeit. Az elektrolit szint túlzott csökkenése elsőként teljesítményvesztéssel, majd visszafordíthatatlan károsodással, üzemképtelenséggel jár, ami általában a téli hideg beálltával jelentkezik. Amennyiben szükséges a folyadékpótlás, kizárólag desztillált vizet öntsön a cellába.

Van azonban néhány teendő, amire érdemes rászánni azt a kevéske időt, függetlenül attól, hogy kell-e folyadékot pótolni vagy sem, mert így még biztosabb lehet abban, hogy az autója akkuja tényleg hosszú életű lesz és valóban a tőle elvárt maximum teljesítményt biztosítja. Fontos, hogy legalább évente egyszer ellenőriztesse a jármű elektromos töltését, mert még az is előfordulhat, hogy éppen annak meghibásodása okozza az akkumulátor idő előtti elhasználódását. Ha nem rendszeresen használja gépkocsiját, motorkerékpárját, szerelje le a telep kivezetéseinek csatlakozó saruit, hogy az esetleges rejtett fogyasztók ne használják el a tárolt energiát. A használaton kívül helyezett akkumulátort - önkisülése miatt - ajánlatos egy egyszerű akkutöltővel havonta regenerálni. A gondozásmentes akkuk is épp úgy tölthetők, mint hagyományos társaik, azzal a különbséggel, hogy ez utóbbin kitekerhető celladugók láthatók, amik a folyadékellenőrző nyílásokat fedik és ezeket a töltés megkezdése előtt, a szabad gázáramlás érdekében meg kell lazítani. Az akku használata során keletkező oxidáció és sóképződés elkerülése érdekében, kenje be vékonyan a kivezető pólusokat savmentes zsírral, így a kontakthibák is elkerülhetővé válnak.


- AZ AKKUMULÁTOR TÁROLÁSA

Időszakosan használt gépjárműveinkből (pl. motorkerékpár, munkagép, hobbi eszközök) érdemes az akkumulátort a szüneteltetett használat idejére kikötni, üzemen kívül helyezni.

Az üzemen kívül helyezett akkumulátort száraz, fagymentes helyen kell tárolni. Hosszabb idejű tárolás esetén az akkumulátor kapacitása az önkisülés miatt csökken. Ezért legalább havonta egyszer ellenőrizzük töltöttségi állapotát, szükség esetén töltsük. Amennyiben az akkumulátor nyugalmi (terheletlen) kapocsfeszültsége eléri a 12.4V-ot, illetve az elektrolit savsűrűsége 1.23 g/cm3 alá csökken, az elektromos töltést mihamarabb célszerű elvégezni.

Ellenkező esetben az akkumulátorban olyan vegyi folyamatok indulnak el, melyek rövid idő alatt tönkreteszik és az használhatatlanná válik.


- AZ AKKUMULÁTOR TÖLTÉSE

A gyakori éjszakai vagy rossz időjárásban megtett rövid utakon a gépkocsi fényszórója, ablaktörlője és fűtőberendezése több energiát vehet fel az akkumulátorból, mint amennyit a motor generátora pótolni tud. Az akkumulátor ilyenkor annyira kimerülhet, hogy nem képes megforgatni az indítómotort.

A kimerülés egyértelmű korai jele, ha az indítómotor csak lassan forgatja a motort. Ha az ellenőrzés során a csatlakozást épnek találja, vegye ki az akkumulátort, és töltesse fel egy szerelőműhelyben, vagy töltse fel otthon.

- A lemerült akkumulátort haladéktalanul fel kell tölteni.

- Az akkumulátort ki kell szerelni.

- A töltőhelység szellőztetéséről gondoskodni kell.

- Csak egyenáramú töltőberendezést szabad használni

- Az akkumulátor + pólusát csatlakoztatni kell a kikapcsolt töltő + kapcsával, a - pólust pedig a - kapoccsal.

- A töltőt csak ezután szabad bekapcsolni, majd a töltés befejeztével szintén a töltőt kell először kikapcsolni.

- Töltőáram beállítás: a kapacitás érték 1/10-e (Amper)

- Ha a töltés során az akkumulátor hőfoka eléri a 45-50 fokot, akkor a töltést abba kell hagyni.

- Az akkumulátor akkor van feltöltve, ha a töltőfeszültség 2 órán keresztül nem emelkedik.

- Maximális töltőfeszültség gépkocsi indító akkumulátornál 14,4V.

Meghajtó akkumulátornál a töltés végén legfeljebb 10-15 perc 16V.

Ennél nagyobb töltőfeszültség esetén megnő az akkumulátor gázképződése és ez károsítja azt.

- Az akkumulátor üresjárati (terheletlen) kapocs feszültsége 12,6V.

Ha ez lecsökken 12,4V-ra, akkor azonnal tölteni kell az akkumulátort.

KÁBELMEGBONTÁS SORÁN KERÜLJE AZ ÍVKÉPZŐDÉST!

DOHÁNYZÁS ÉS NYÍLT LÁNG HASZNÁLATA TILOS!

GYERMEK ÉS HÁZI KEDVENC NE LEGYEN A KÖZELBEN!


- AZ AKKUMULÁTOR TESZTELÉSE

Az Akku’96 Kft. minden esetben díjmentesen teszteli akkumulátorát!

A jelenleg használatos gondozásmentes akkumulátorokat úgy tervezték, hogy a hatályos jogszabályokban előírt egy év garanciális időt messze meghaladja az élettartamuk.

Így a tesztelés fontos az akkumulátor garanciális vizsgálata során, mely által megállapítható, hogy az akkumulátor valóban hibás-e és fény derülhet az egyéb tényezők által okozott hibákra.

Pl. rejtett fogyasztó a gépjárműben, hibás indítómotor, rosszul rögzített saruk…

Ugyanis sok esetben az akkumulátorok nem jogos reklamációként kerültek bevizsgálásra. A garanciális bevizsgálások tetemes részét az ilyenek teszik ki. Ezek két részre oszthatók.

Vannak valós meghibásodások, amelyeket a tulaj okozott. Ide sorolható a túltöltés, az alul töltés, az alul töltés miatti szulfátosodás és a külső behatásra tönkrement (fizikailag sérült) akkumulátorok.

A másik csoportba tartozó akkumulátorok azok, amelyek hibátlanok. Olyan hibátlan akkumulátorok, melyeket vagy lemerülve küldenek vissza - és azok feltöltés után panaszmentesen működnek-, vagy teljesen feltöltött, rendeltetésszerű használatra alkalmas, hibátlan akkumulátort küldenek vissza! Ennek oka a nem megfelelő saru rögzítés illetve a téves diagnózis lehet.

Az akkumulátor vizsgálat eszközei

Az akkumulátor vizsgálatához három eszköz szükséges:

Savsűrűség mérő: Ez egy egyszerű úszós rendszerű üveg cső, amellyel az akkumulátorból elektrolitot szívunk fel addig, amíg annak kalibrált úszója fel nem emelkedik. Az úszóról leolvasható értéket az akkumulátoron mérhető feszültséghez viszonyítva eldönthetjük, hogy az feltöltött, vagy merült állapotról tájékoztat.

Terhelő villa: Ez egy olyan műszer, amellyel valós terhelést tudunk produkálni és így valós eredményt olvashatunk le a műszerről. Előre skálázott analóg műszerről van szó, mely skálájáról leolvasható az akkumulátorunk kapocsfeszültsége és annak terhelés közbeni indítóárama.

Elektronikus tesztelő: Ebből létezik a legtöbb variáció. Azonban itt van a legnagyobb esélye, hogy olyan műszerbe akadjunk, amely nem szolgáltat pontos adatokat. Az elektronikus teszterekkel nem csak feszültséget tudunk mérni, hanem az akkumulátorról leolvasható paraméterek alapján egy nagyon jó, közelítő eredményt is kaphatunk az állapotáról. A műszerünkön beállíthatjuk a környezeti hőmérsékletet, az elektrolit sűrűségét, az akkumulátor típusát (savas vagy AGM technológiás), az akkumulátor indító áramát (DIN, SAE és EN). Ezt követően leolvasható lesz vagy a becsült indítóáram amperben, vagy százalékban megadva.

Akkumulátor tesztelés menete

Előzetes tesztelés:

Célszerű elsőként egy elektronikus tesztelővel megvizsgálni az akkumulátorunkat. Ha annak kapocsfeszültsége 12V fölötti, de indító árama alig mérhető (kb. 1-50A), akkor az az akkumulátor szakadt. Az ilyen akkut felesleges tovább vizsgálni, az töltést nem fog felvenni. Ha a mért feszültségünk 12,4V alatt van, akkor biztosan töltenünk kell az akkunkat, de 12,6V alatt is ajánlatos. Az akkumulátorunk névleges indítóáramát meg kell adnunk, ki kell választanunk annak normáját (általában EN) és pár másodperc után meg is kapjuk a mért indítóáramot.

Mivel töltés előtt meg kell győződnünk az elektrolit szint meglétéről, annak sűrűségét is megvizsgálhatjuk. Az elektrolit kénsavának sűrűsége szoros összefüggésben van a töltöttségi állapottal. Egy feltöltött akkunak magas a savsűrűsége, (1,26-1,285g/cm3) egy merülő akkunak alacsonyabb. Ugyanakkor hiába van feltöltve az akkunk, ha nem elég sűrű az elektrolitja. Ha pl. 12,6V feletti feszültséget mérünk az akkun, ahhoz normál körülmények között 1,26g/cm3 feletti sűrűség tartozik. Tehát, ha például 12,6V mellé 1,23g/cm3 sűrűséget mérünk, akkor annak az akkumulátornak alacsony a savsűrűsége, ami miatt csökkenő indítóárama van. Ha sűrűségünk alacsonyabb mint 1,26g/cm3, akkor a további vizsgálatok előtt, kíséreljük meg az akku feltöltését.

Szükség esetén terhelővillás teszteléssel is meggyőződhetünk az akkumulátorunk állapotáról. Ez nem tarthat tovább mint 10s, mivel fokozott melegedéssel jár. A terhelés megkezdése előtt leolvasható az akku feszültsége is. Ha ez alacsonyabb mint 12,4V, akkor előbb az akkumulátort tölteni kell, ha alacsonyabb mint 12,6V akkor ajánlatos. Vizsgálat közben a szabványos terhelő villa 100A terhelés mellett igyekszik pontos képet adni az akkumulátorunk indítási készségéről. Teljesen feltöltött akkumulátornál a műszer mutatójának a skáláról leolvasható, elvárt indítóáramának megfelelő zöld tartományra kell mutatnia. Ha az alatta lévő sárga tartományba mutat, akkumulátorunk nincs megfelelően feltöltve, vagy hibás. Ha alatta lévő piros tartományba mutat, vagy folyamatosan, nagy mértékben csökken a leolvasható érték, akkor az az akkumulátort tölteni kell. Ha teljesen feltöltött állapot esetén az akkumulátorunkhoz tartozó névleges indítóáramot nem tudja tartani a műszer terheléses szimuláció mellett, akkor az az akkumulátor rossz.

Töltés utáni tesztelés:

Ha a töltéssel végeztünk, két óra pihentetés után mérhető (nyugalmi) állapotba került az akkumulátorunk. Ismételjük meg a tesztet elektronikus teszterünkkel, terhelő villával és sűrűség mérővel is!

Általánosan elmondható, hogy egy jó akkumulátornak feltöltött állapotban 12,6-12,9V feszültséget és 1,26-1,285g/cm3 közötti sűrűséget kell produkálnia. Ha magas feszültséget mérünk, tehát akkumulátorunk feltöltött, viszont indító árama alacsonyabb, mint az előírt érték, akkor savsűrűségünk is alacsonyabb, ami szulfátosodásra, elhasználódásra utal.